2012-09-04

Ayam Goreng Masala...Pembuka Selera

Resipi ayam goreng masala ni saya buat untuk dinner hari ni. Kombinasi rasanya sangat menarik dan sedap. Gabungan rasa rempah kari, serbuk cili dan garam masala memang marvellous. Garam masala yang saya guna ni jenama MasterFoods beli di Giant. Harganya RM10.20. Untuk makluman semua, resipi ni saya cedok dari Majalah Saji Bulan September 2012. Mengikut Majalah Saji ni, menu Ayam Goreng Masala ni sangat sesuai untuk disajikan masa open house. Terima kasih kepada penyumbang resepi Suwarsi, Klang.Rakan-rakan di luar sana silalah cuba.

Ayam Goreng Masala

Bahan2:

1 ekor ayam -potong kecil
1 biji tomato-dadu (saya xletak tapi saya tambah kentang)
8 sudu besar serbuk kari daging
6 sudu besar sos cili
3 sudu besar serbuk cili
1 sudu kecil rempah garam masala
1 sudu kecil serbuk jintan manis (saya xletak)
1 sudu kecil serbuk kulit kayu manis (saya letak original kayu manis)
1 sudu kecil serbuk bunga cengkih (saya letak origina bunga cengkih)
6 ulas bwg merah-mayang
3 ulas bwg putih-mayang
2 tangkai daun kari
Garam,gula(saya xletak) dan minyak masak secukupnya
Daun bwg utk hiasan

Cara2:

  • Perap ayam bersama separuh serbuk kari, serbuk cili, rempah garam masala, sedikit garam dan lada sulah selama sejam. kemudian, goreng hingga masak.Ketepikan.
  • Panaskan 2 sudu makan minyak dan tumis bhn2 mayang,tomato serta daun kari hingga kekuningan. (sebab saya guna original kayu manis & bunga cengkih,so, saya tumiskan sekali masa ni)
  • Masukkan separuh lagi serbuk kari, serbuk cili dan rempah garam masala. Tumis hingga pecah minyak.
  • Masukkan sos cili serbuk jintan manis, serbuk kulit kayu mans, serbuk cengkih dan tumis beberapa minit lagi.(saya hanya masukkan sos cili masa ni)
  • Masukkan ayam, sedikit air,garam dan gula(saya xletak) secukup rasa.
  • Taburkan daun bwg dan boleh dihidang bersama roti atau nasi.



No comments:

Post a Comment