2016-09-28

Cara guna breadmaker

Rasa dah lama sangat x buka blog..bertahun juga ler.. Hari ini tiba2 rasa rindu pulak nak menulis kat blog ni. Entry pertama tahun ni saya nak kongsi macam mana nak guna breadmaker. Sebenarnya saya nak cuba guna breadmaker jenama logik ni yang saya beli kat carboot di UK last year. Murah sangat orang tu letak..harga dia 6 pound..lebih kurang RM36. Saya pun terus sambar beli tanpa mintak kurang pun. Sebab dah lama bersarang dalam stor, eloklah saya try guna sama ada function ke x. 

Saya guna resepi Classic Cinnamon Sticky Bun dari Chef Anna Olson kat AFC Channel tu . Saya dah translate kan dan adjust ikut keperluan bahan-bahan yang ada. Resepi asal boleh semak kat sini. Untuk yang xpernah guna breadmaker, kat sini saya ada tunjukkan cara guna step by step. Secara dasarnya saya tengok cara guna breadmaker ni lebih kurang sama je xkisah brand ape pun. Jom ler kita tengok resepi dulu.

DOH

1 1⁄4 cawan susu segar (panaskan sedikit supaya suam)
2 1⁄4 tsp instant dry yeast
1⁄4  cawan gula kastor
1 biji telur saiz B (suhu bilik)
1⁄4 cawan mentega tanpa garam , cairkan
3 1⁄2 cawan tepung high protein
1/2  tsp garam

FILLING

2/3 cawan gula perang (brown sugar)
1 Tbsp serbuk kayu manis
3 Tbsp mentega tanpa garam, cairkan 

CARA-CARA

1) Masukkan bahan yang basah dan dikuti bahan kering ke dalam breadmaker.
2) Tekan menu untuk pilihan apa yang kita nak breadmaker ni buat. Kalau kita tengok kat pilihan menu ada 12 benda yang breadmaker ni boleh buat. Untuk resepi ni, kita nak dalam bentuk dough.. so kita pilih no. 9. Once kita pilih no.9 ni, kat screen akan tulis berapa lama akan siap. Lepas pilih no. 9, kita tekan start.

Pilih 'Dough' dan kemudian tekan 'Start'

Waktu ni, breadmaker tengah gaulkan semua bahan

Bila dah siap akan jadi macam ni..terus keluarkan..tumbuk2 sikit untuk keluarkan angin..kemudian boleh uli ikut bentuk yang kita nak



Gunakan penggelek untuk ratakan dough..sapukan mentega..kemudian boleh letak filling (gaulkan cinnamon+gula perang). Saya tambah choc rice. Gulungkan

Susun dalam tray dan bakar pada suhu lebih kurang 180 C/190 C hingga keperangan


Saya tambah sos karamel.. then sedia untuk dihidang..Selamat mencuba..=)





No comments:

Post a Comment